Iarna pe langa sobă

Dupa o mica sperietură cu ninsoare în decembrie, acum avem noroc de o iarnă blândă și însorită. Mă tot învârt prin curte și grădină și nu prea am ce face, totuși e frig și ud. Așa că activitatea predominantă rămâne statul lângă sobă :)

Ca și în anii trecuți, mă tot uit prin traista cu semințe și fac planuri pentru grădină. Dar pentru că nu avem stare până începe grădinăritul, Irma a venit cu o idee foarte interesantă!

seeds

Acuș-acuș vom avea confirmarea pentru locul și data primului eveniment în oraș organizat cu grupul Timișoara în Tranziție și anume PIAȚA SEMINȚELOR LIBERE. Va fi un eveniment asemănător cu Piața Lucrurilor Libere dar scopul principal va fi oferirea și primirea de semințe. În plus vor fi și prezentări și ateliere prin care să realizăm împreună lucruri utile și să învățăm din experiențele fiecăruia. Pregătim Biblioteca cu informații libere despre grădinărit și nu numai (informații copiabile pe stick-uri), prezentări și ateliere: ”bombe cu semințe”, grădinărit pe balcon, soluții pentru udarea plantelor în concediu, confecționare plicuri pentru semințe, infrumusețarea ghivecelor și multe altele!

Anunțul oficial va fi cât de curând! Până atunci le mulțumesc Sandrei și lui Kaspars, voluntari EVS din Arad care ne-au vizitat week-endul trecut și împreună am pregătit vreo 200 de plicuri cu semințe!

* * *

O altă idee ce se coace lângă sobă în această perioadă este uscătorul solar pentru legume și fructe. Poza de mai jos am găsit-o pe Facebook, în Comunitatea de Permacultură din România și autorul este Dan Ungureanu din Mioveni.

uscator 1

Am dat o raită prin magazie și am găsit ceva lemn pentru schelet, placaj, sculele de care am nevoie, coșul de pus pe acoperiș, mărunțișuri gen șuruburi, silicon sau vopsea dar mai ales suficiente doze de bere :). Ar mai trebui să cumpăr doar sticla și profilul de aluminiu pentru ramă. Sper să revin în următoarele săptămâni cu poza prototipului meșterit de noi în Stanciova!

* * *

seppholzercoperta

Am fost foarte recunoscătoare să descarc traducerea în limba română a lucrării lui Sepp Holzer realizată de către grupul TEI (Traduceri Ecologice Independente).

Pe lângă faptul că o citesc acum pe îndelete, m-am înscris și în grupul de traducători voluntari. Și mare mi-a fost bucuria când am primit spre traducere 20 de pagini din ”Small is Beautiful” de E. F. Schumacher, prima mea carte ”alternativă” din bibliotecă :)

Următoarea carte a grupului TEI este ”Nebunia aratului” de Edward Faulkner.

* * *

Când nu stau lipită de sobă adun cu sârg tulei de porumb. Vecinii au adunat o cantitate impresionantă pentru hrana cailor și vacilor peste iarnă. Animalele sunt însă destul de pretențioase, mănâncă doar o parte și restul e scos din grajd și ars. Am vorbit cu vecinii să nu îi mai ardă iar acum îi car cu sârg la mine în grădină. Deocamdată îi depozitez într-un loc cu mult pir pe care sper sa îl sufoc, urmând ca în primăvară să îi folosesc pentru straturi înălțate. Dar despre reorganizarea grădinii voi mai povesti și în alt articol.

 

16 comentarii

    • Buna Mihaella, nu stiu de evenimente in Ploiesti, dar poate organiza oricine – totul e sa va adunati macar 2-3 oameni pentru inceput si sa demarati ideea. Sau ai putea lua legatura cu grupul Bucuresti in tranzitie (www.intranzitie.org)

  1. Ce coincidenta…si eu car de zor la tuleie…si cum sunt multe vaci, chiar ma intrebam ce sa fac cu atatea, ca-i imposibil sa nu fie bune la ceva :))
    Am pus in gramada de compost si azi ma gandeam sa le pun pur si simplu pe sol, sa mai inabuse din buruieni, asa cum ziceai tu.

    Daca am timp, poate ajung si eu la seminte. Mai ales ca-n toamma am fost la o conferinta a taranilor francezi de unde m-am intors c-o traista plina de seminte, care mai de care ;)

    Ideea uscatorului solar e buna, eu am vazut ceva asemanator la Ferma Topa, ideea e ca legumelor le cam vine randul la uscat, cand s-o cam gatat cu soarele puternic ( cel putin pe la noi ), si daca nu se usuca intr-un interval de maxim cateva zile, vor incepe sa mucegaisaca.
    Alt aspect demn de luat in considerare este temperatura care se obtine in interior si cat de usor poate fi ea tinuta sub control…uscate la peste 40 si ceva de grade, legumele incep sa-si piarda din vitamine.

    • Planul meu cu teleiele e sa fac niste santuri in pamant perpendicular cu panta dealului, sa le pun acolo si sa acopar in ideea ca vor absorbi din apa in exces primavara si vor putrezi peste vara eliberand din umezeala. La tine nu e cazul, ai un sol de invidiat :) Dar poti intr-adevar sa le folosesti pe post de mulci. Eu mai am in cap sa cumpar cel mai simplu si ieftin tocator de gradina si o parte din tulei sa ii macin si sa ii pun in loc de paie intre straturi. Anul asta paiele sunt foarte scumpe la Stanciova…

      Mersi de remarca legata de temperatura! Asta mi-a dat ideea sa pun usa cu geam si un termometru pe usa iar daca va fi temperatura prea mare sa acopar panoul pt aer cald sau ceva asemanator.

      Te asteptam cu mult, mult drag la Piata Semintelor Libere! Cel mai probabil va fi in 9 februarie.

      • Si eu tot ma uit de un tocator ieftin pentru maruntit tot felul de resturi vegetale pentru mulci…da’ mai jos de 8-900 de lei, parca n-am vazut :(
        Daca vezi ceva mai convenabil, da de stire.

        Din ce am mai citit, in plina vara, cand e soare…in uscatorul solar se pot atinge temperaturi si de 60-70 de grade C.

        Am avut bafta de paie, am luat paiele de pe vreun hectar…contra unei beri :) + transportul cu tractorul 90 de lei. Sper sa-mi ajunga pentru macar juma’ de gradina.
        Aaaa…si mi le-am adunat singur…pret de cateva ore in fiecare dimineata, timp de vreo saptamana, o activitate foarte placuta daca e sa ma intrebi pe mine.

        • La Hornbach in Tm au 2 modele, unul in jur de 300 lei si unul aproape 700 iar diferenta intre ele e ca al doilea e ”silentios” si are ceva chestii de plastic in plus, dar motoarele sunt la fel si taie crengi cu diametrul de max 4 cm. Cred ca o sa il cumpar pe cel ieftin chiar week-endul asta si o sa-l incerc. La tuleie ar trebui sa mearga fara probleme.

          • Am luat noi in toamna un tocator de crengi din ala cu 300 de lei. Ce sa zic, la crengi isi face treaba, dar e destul de subred. Plasticul ala ieftin se rupe usor daca apesi prea tare pe el. Plus ca la vrejuri sau tulpini de rosii se cam incolaceste si se blocheaza, mai ales dupa ce se tocesc lamele.

            Deci una peste alta, cat dai atata face. Daca lucrezi atent cu el si bagi doar crengi, ai sanse sa te tina cativa ani. Altfel il poti face praf de la prima utilizare.

  2. ……iarna asta e superba,la primavara poate pregatim un terasament pentru gradina la liziera padurii,frunze gasim din belsug ,mranita o luam din sat,iar materialul de impletit,ramurele de tei din padure.In panta deasupra gradinii poate sapam si un mic iaz care sa colecteze apa pluviara,iar pamantul rezultat il bagam in terasament si o mica casuta de cob!
    Daca sunt amatori.

  3. daca are cineva nevoie de doze (goale) de bere pt ca sa isi faca un uscator solar din ala, am eu de dat cam 50 buc…. am vrut sa le duc la reciclat dar nu am gasit unde. inca ceva: stau in timisoara asa ca cine le vrea ori trebuie sa fie din tm ori sa vina dupa ele….

  4. Teo, vezi ca din placaj se degaja uneori si chimicale mai ales daca este incalzit. Este cam aceeasi problema care o intalnesti la PAL, OSB si alte prefabricate. Am lucrat (din pacate) o vreme la Kronospan si cunosc destul de bine problema. Mai auzeam de unii apicultori care faceau capace de stup din pal sau osb si mi se facea mila de clientii lor.

    O alta problema cu uscatorul solar este ca nu prea poti sa-i controlezi temperatura. Iar daca trece de 40 de grade temperatura interioara, atunci cam tot ce este bun in plante este distrus. De aceea majoritatea uscatoarelor din comert au termostat si in general sunt setate sa pastreze temperatura de uscare pe la 40 de grade.

  5. Mersi mult Flavian pentru informatiile foarte valoroase. Legat de uscator, zicea si Iulian de temperatura si m-am gandit la usa din geam si un temometru. Termostat la soare nu am idei cum sa pun, doar sa fac un mecanism de reglare manuala a temperaturii gen acoperit panoul, lasat usa deschisa, etc. Cat despre placaj, ma gandeam ca oricum nu imi place forma si ideea mea e un paralelipiped intors invers cu peretii facuti fie din scandura cu faltz netratata, fie din nuiele impletite si tencuit cu pamant (cu rafturi mai putin dar mai lungi). Respira si pastreaza temeperatura constanta. Ramane de vazut la ce temperatura ajunge. Experimentam, experimentam :)

    • Cred ca varianta cea mai buna ramane tot ca pe vremuri: un pod mare si aerisit in care sa pui plantele la uscat treptat, intinse pe podea sau atarnate de sfoara. Fiind la umbra si daca geamurile la pod sunt deschise, temperatura nu trece in general de 40 de grade.

Lasă un comentariu