Mirabilele semințe

Nu e chiar iarna clasică să vezi pământul acoperit cu pătură de zăpadă dar și așa gândurile mele sunt deja spre grădina de anul viitor. Am făcut ordine în plasa cu semințe și mi-am zâmbit amintindu-mi de schimbările de-a lungul timpului. Dacă în primii ani plasa mea era plină de plicuri viu colorate, acum e plină de pliculețe făcute manual cu semințe ce nu sunt doar semințe ci au și povești în spate. Semințe de roșii ”inimă de bou” de la mama Mariei pe care le păstrez chiar eu deja de la an la an; dovlecel spaghetti și salată creață de la Simona, de la Copăcele; floarea soarelui albă primită anul trecut la Piața Semințelor Libere; semințe de colțunași strânse la Sieben Linden și tot așa…

Nu vreau să filozofez prea mult pe tema semințelor, ce aș vrea să spun eu acum a fost exprimat mult mai bine în documentarul de mai jos. E doar 30 de minute, priviți-l!

Revenind la povestea mea, îmi amintesc cum la începuturile mele în ale grădinăritului cumpăram în neștire poze frumoase din magazine (în special din Germania – mai scump, mai cu moț, plicuri mai mari și mai colorate). O parte nici nu mai ajungeam să le plantez de fapt. Dar era sentimentul acela de dorință ”vreau și eu, mult, cât mai mult”. Apoi am citit primul articol despre strategiile de marketing ale multinaționalelor pentru segmentul ”Hobby gardening”. Și am realizat că în ciuda eforturilor mele de a ieși din sistemul globalizat al hranei rămân încă un consumator atras de poze frumoase.

Am început să învăț treptat lucruri foarte noi pentru fostul copil crescut cu cheia de gât ce a vazul primul castravete pe o plantă la 23 de ani. Ce înseamnă hibrizi, cum se face selecția soiurilor, ce înseamnă de fapt modificările genetice, etc. Să nu fiu înțeleasă greșit: nu sunt împotriva progresului. Cunosc chiar personal biologi care sunt foarte pasionați de munca lor în cercetare și își doresc în mod sincer să scape lumea de foamete (zic ei). Totuși am decis să nu fiu doar consumator – și mă refer nu doar la mâncare ci și la semințe.

Concret, pentru 2014 am redus drastic lista de plante pe care vreau le cultiv și pentru toate voi avea semințe din surse cunoscute bio.

Pentru cei interesați, mai jos e o listă cu ce știu eu, cu observațiile de rigoare:

În magazinele Hornbach au început să se găsească semințe bio marca Kipenkerl. E un brand comun între Volmary și Nebelung. Nu sunt Monsanto să le boicotez din start dar tot la plicuri colorate upgradate ”bio” se rezumă. Eu le-am folosit doar pentru cazuri de urgență în care chiar am uitat de anumite semințe pe care mi le-am dorit în gradină. Sau de dat cadou grădinarilor clasici care vor să facă tranziția spre organic.

De-a lungul timpului am mai comandat și de la Kokopelli și Dreschflegel, două cooperative pentru salvarea de semințe din Franța, respectiv Germania. De când însă sunt active inițiativele din România nu are sens, e de preferat păstrarea soiurilor locale.

Vă doresc tuturor un an nou cât mai bogat în recolte!

6 comentarii

Lasă un răspuns

