Hrană de primăvară

Sigur, despre leurdă scriem în fiecare an. Drept e că nu ne mai săturăm de ea, după ce iarna întreagă ne hrănim cu măncare mai de frig și mai grea. Alături de leurdă, urzicile.  Le preparăm, aici la Stanciova, în sute de feluri: „ca spanacul”, în plăcinte, în omlete, în salate, în supe… în funcție de chef și ce ingrediente mai sunt la îndemână.

Și acum că am ajuns la ingrediente, vă povestesc în articolul ăsta despre câteva ingrediente foarte folosite de toată lumea, pe care am hotărât să nu le mai folosim o vreme. Eu și Gab, adică. Vorbim despre cereale, baza tuturor civilizațiilor. E drept, ne plictiseam în autobusul ce ne ducea la Sofia și ne-am gândit să inventăm o nouă dietă, dar atâta am „rafinat-o” ca să putem să ne ținem de ea încât am ajuns la a mânca orice, mai puțin cereale: grâu, porumb, ovăz, secară, orez plus derivate din acestea și produse procesate industrial, eliminând inclusiv zahărul rafinat și uleiul de floarea-soarelul. În același timp, alegem în primul rând produse locale. Cât mai locale; începând cu grădina noastră înspre afară. Căci suntem omnivori locavori :). Noi zicem că dieta asta este un derivat din dieta paleolitică, despre care puteți citi aici. Ce alegem să facem diferit e să mâncăm totuși lactate, leguminoase (fasole, mazăre, linte, năut…) și cartofi, dar în cantități moderate. Mâncăm și câteva pseudocereale: hrișcă și mei, dar nu mult, că n-avem.

Altă „regulă” a jocului e că dacă suntem musafiri undeva sau primim ceva cadou, nu refuzăm. Să refuzi un cadou e cea mai mare jignire.

Bun-bun, dar dacă pâine și paste — nu, mămăligă și orez — nu, atunci, totuși, ce mâncăm?

Ce putem afirma cu siguranță e că ce mâncăm acum e mult mai diversificat decât dacă cele de mai sus s-ar afla pe masa și în farfuria noastră. Practic, caloriile pe care le luam din cereale, zahăr și ulei le luăm din alte alimente, de cele mai multe ori locale, organice și într-o proporție destul de mare – crude.
DSCF0692De exemplu, astăzi am mâncat o delicioasă salată de morcovi, țelină, măr, măcriș, pătrunjel frunze, leurdă, nuci, stafide, cu un dressing de ulei de dovleac de la uleinița din Lugoj și oțet de vin roșu din strugurii noștri. Ca o noutate, am adăugat frunze de Stellaria media — răcovină (iarba-găinii, steluța-fetei, aurică… are o grămadă de nume). „Buruiana” asta crește într-o veselie în sezonul rece și umed, peste tot la noi în curte, dar mai ales pe unul din staturile noastre înălțate care-au fost fertilizate cu hrișcă anul trecut. Aici a ajuns să aibă vreo 20- 25 cm înălțime și crează un covoraș verde ce, pe lângă faptul că e comestibil, ține de cald pământului. Iar ierbuța asta este delicioasă, abundentă, ușor de cules, sănătoasă și veselă!Stellaria media

Așa, să revenim: mâncăm miere, stafide și alte fructe uscate în loc de zahăr, nuci și diverse semințe, șuncă și cârnați, tot de la Lugoj (cât mai ține frigul mai țin și ele), brânză și lapte de la Aglaie, ouă, murături diverse din cămară, inclusiv de ciuperci; ieri am mâncat o supă genială de urzici cu bulion, ceapă și câțiva cartofi + „vegeta” făcută de mine anul trecut, dichisită cu niște feliuțe de slănină și brânză, aruncate tot în supă, să se topească.

Excepția de la regulă privind cerealele sunt cerealele (și mai exact grâul) germinate. Toate semințele germinate sunt delicioase și le mâncăm cu bucurie. În rest, mai punem la cuptor  sau în oală legume de sezon, mai ales rădăcinoase, ceapă și usturoi; avem și napi porcești (topinamburi) – așteaptă cuminți să-i culegem din pământ când avem nevoie de ei… Roșiile uscate se cam termină, dar mai avem zacuscă.

Zacuscă. Cum mănânci zacusca fără pâine?

Ei, m-am uitat eu pe site-ul ăsta și-am trișat un pic. Am făcut un soi de pâine care nu-i pâine dar e numai-bună de mâncat cu zacuscă/pesto și alte lucruri păstoase pe care altfel le-ai mânca mai greu: ouă bătute ca pentru tort+ nuci măcinate (în rețetele originale se pune făină de cocos sau de migdale, dar păstrăm ideea de local. Dacă am fi găsit ghinde anul trecut, s-ar fi încadrat la fix; dar n-au fost). Un pic de praf de copt, un praf de sare și teoretic e suficient. Practic, am pus semințe de in și de Chenopoduim album (talpa gâștii) măcinate și…prea multă sare. În rest e bună :) Nu-i chiar pită, și… da, cred că pâinea bună, de casă, e singura chestie care-mi lipsește.

DSCF0702 DSCF0708

Dar ne distrăm. Și eliminăm în mare parte ingredientele pe care în mod normal am da bani, iar astfel nu mai susținem o industrie și un tip de agricultură pe care le considerăm destul de nocive. Și mergem mai rar la cumpărături!

Mai câteva zile de frig și de invenții… dar vine ea primăvara cu toate bunătățile ei, și-apoi vara… Cui îi mai trebuie cereale când ai toate culorile curcubeului în grădină?

19 comentarii

    • Nici un motiv dogmatic. Altfel ar fi mai multe motive:
      – 2/3 din hrana oamenilor pe planeta asta înseamnă cereale. Iar cerealele nu prea pot fi crescute ușor în alt tip de agricultură decât monocultura. Și știm cu toții cum monocultura dăunează grav diversității.
      -noi nu ne creștem cerealele și ne-ar fi destul de greu să o facem. Deci mâncăm ce putem crește/culege noi și comunitatea noastră.
      – evolutiv, oamenii nu-s obișnuiți să mănânce atâția carbohidrați câți mâncăm de 10 000 de ani încoace, de la revoluția agricolă. Milioane de ani, hominizii au mâncat fructe, rădăcini și tuberculi, semințe, frunze, carne, miere, ouă… Așadar, corpul nostru nu-i baș adaptat să primească atâția carbohidrați, de unde și problemele dentare, obezitate, diabet… Sau mă rog, astea ar fi o parte din problemă.
      Astea-s câteva din motive. Am putea să mai găsim, dar cum ziceam, nu suntem dogmatici, doar ne distrăm și noi un pic și încercăm să vedem cum e fără.

      Voi ce mai faceți, dragilor? Tot prin americi? Vă tzuc!

    • ceva de genu’ :) Gab mai mult ca mine, că mie-mi cam lipsește pâinea, așa că probabil voi mai trișa. În plus, mâncăm și lactate și leguminoase, deci nu-i chiar paleo-paleo :)

      Dar am văzut la un moment dat că Simona făcuse ceva pâine paleo, deci bănuiam că și voi vă jucați cu asta :)

  1. Salut! Spune-mi, te rog, prin „uleinița din Lugoj” te referi la un loc unde se face ulei? Ca m-ar interesa sa gasesc un loc de unde as putea cumpara uleiuri presate la rece, facute local, de persoane private (fizice, nu srl) preferabil. Eu sunt din Timisoara, deci as putea sa ajung si prin Lugoj, daca ar fi cazul.
    De asemenea, doresc sa cumpar seminte de dovleac si floarea soarelui tot de la localnicii din zona, insa mi-ar prinde bine daca as afla daca exista vreun loc unde as putea sa le decortichez. Hrana mea zilnica cuprinde un mix de seminte si fructe uscate si mi-ar fi mai greu sa stau sa le decojesc eu. :)
    Multumesc!

    • Salut, Ioana!

      Da, din câte știu, la Lugoj și la Făget sunt uleinițe. Părinții lui Gab cumpără de-acolo uleiul ăsta de dovleac, dar bănuiesc că poți să iei și de floarea soarelui. N-aș ști să-ți dau o adresă precisă…

      În schimb, în Timișoara o poți găsi pe Simona care face uleiuri din te miri ce, acasă (floarea soarelui, nuci, alune, dovleac….) + tahini, unt de arahide și de migdale, tot felul de bunătăți. Îți dau mail cu numărul ei.

  2. Multumesc de reclama, Irina. In ceea ce priveste chestiunea cu cerealele uzuale, vreau sa fac cateva remarci. In primul rand, la ora actuala nu poti sa scoti de tot din alimentatie cerealele. Sigur ca foarte multa lume, mananca prea multe cereale, si de calitatea cea mai prosta, si modul de preparare cel mai prost. Dar daca s-ar reveni la cultivarea unor soiuri arhaice de grau si portumb, care au cu totul alte calitaiti nutritive de cat hibrizii sau GMO-urile cultivate azi, daca s-ar face paine integrala cu maia in loc de drojdie, si daca s-ar inlocui in paine o parte din faina de grau cu alte fainuri obtinute din diverse alte seminte, ar fi alimente cat se poate de sanatoase. In definitiv si hrisca sau meiul sau amarantul au ca forma de stocare tot amidonul. Si de ce nu s-ar putea cultiva astea toate si la Stanciova si sa va luati mai multi o moara cu pietre sa va faceti singuri faina. Si sa nu mai spui ca nu se pot cultiva cerealele decat in monocultura! Chiar si daca alaturi e doar trifoi alb , nu mai e monocultura ( sau/si niste ciuperci ). Apropo in Timis sunt doi producatori de cereale bio, unul e la Firiteaz- BioFarmLand, altul e la Jamul Mare- Terra Natura. Si acum sa te ispitesc, de doua luni, nu am mai cumparat paine, pentru ca fac paine cu maia, zilnic, cu mana si coapta la cuptorul din soba. Ce zici nu ti se face pofta? Eu zic ca daca mananci cate putin din toate e cel mai bine.

    • :)) da, pâinea cu maia sună bine; și îți amintesc și eu că una din „reguli” e ca daca primim ceva cadou (sau suntem în vizită) nu refuzăm nimic :)

      Cu metoda Bonfils vom mai încerca odată în primăvara asta, numai să găsim trifoi alb. De acord că soiurile tradiționale nu-s „rele”. În plus, dacă am mânca doar din ce am cultiva noi n-am mânca așa mulți carbohidrați din cereale (probabil vom mânca porumb de la noi, dacă se face în three sisters guild, dar până acum n-am prea avut succes.) Dar momentan nu cultivăm cereale, nici nu știm dacă ne-am apuca să cultivăm prea curând, momentan ar trebui să dăm banii pe făină (fie ea și bio – Teo cred că a luat de la Firiteaz și face pâine tare bună).

      Cât despre „la ora actuala nu poti sa scoti de tot din alimentatie cerealele” – de acord. Nici nu ne-am propus (am mâncat pâine la Lugoj, și tort :D) , și în nici un caz nu „propăvăduim” dieta asta; suntem perfect conștienți că întreaga populație a globului nu poate fi hrănită fără cereale, nici măcar cu mai puține cereale ( atât de multe alimente sunt bazate pe porumb, nu?). Dar cum am zis, o facem și de distracție.

      • Cu mai putine cereale s-ar putea, daca s-ar lua carbohidratii si din altceva decat din cereale, de ex. castane comestibile, sau roscove, care sunt pomi, si fac o productie la hactar mult mai mare decat a cerealelor, si nu trebuie saditi an de an, ci dau recolta zeci de ani. Deci solurtii ar fi, dar oamenii , marea majoritate, nu vor schimbare, nu sunt deschisi la alternative alimentare, mai ales la alimentele de baza. De exemplu sunt multi care nu accepta rosii de alta culoare decat rosii. Dar sa ma intorc la voi, pe cand va face-ti un cuptor, pentru friptane si alte cele, sa zicem paine ? Sau cel putin un tzest? Va lipseste!

    • Salutare,

      Poti sa imi dai si mie, te rog frumos, telefonul Simonei – fata care face uleiuri acasa? Ma intereseaza sa cumpar de la mici producatori onesti.

      Multumesc,
      Diana

    • Ei, da! Papura; aproape că uitasem. Doar că nu știu sigur când se culeg, anul trecut prin aprilie am „scormonit” după ei și n-am găsit decât niște rizomi super subțiri pentru care ne-am gândit că nu merită osteneala. Voi citi prin linkurile pe care mi le-ai dat, că papură chiar avem destulă aici :)

      Mersi, Dan!

      Foarte frumos acolo la voi, văd o foarte mare diversitate de … de toate :)

      • Permite zona. Slava Domnului ca e ceva mai izolata si neinteresanta, comercial vorbind…
        De aia am si prins curaj si vrem sa ne implicam mai mult acolo, dar e muuult de munca.

Lasă un răspuns

