Ba se merită!

Banuiala mea că trăim cele mai privilegiate vremuri care au fost vreodată în istoria cunoscută omenirii s-a infiripat în gimnaziu când devoram numerele colecției ”Magazin istoric”. Ca și tânar adult trăit ce își mai amintește de ”Epoca de Aur” și apoi a locuit perioade semnificative în ”Vest”, bănuiala a devenit o certitudine. Însă nu am discutat niciodată subiectul pentru că mi se părea doar o altă idee ciudată de-a mea pe care nu are rost să o expun și să discut în contradictoriu. Apoi s-a adaugat ”ciudațenia” de a trăi în România în general și la Stanciova în particular, în loc să fiu satisfăcută cu viața tihnită de consumator în Germania…

batranaAstăzi am avut o experiență interesantă care mi-a reamintit aceste idei. Trecând prin Recaș, am luat la stop două femei. Una la vreo 30 de ani, venită din Izvin cu treburi pe la Primărie. Cealaltă, o bătrână de 70 de ani încărcată cu 3 găleți și o plasă mare cu struguri de masă pe care voia să îi vândă la piață în Timișoara. Femeia tânără a întrebat-o pe cea în vârstă dacă ”se merită” să mai lucreze via. Atâta i-a trebuit bătrânei să audă că a început să povestească…

Își amintea de vremurile tinereții ei când ziua începea la răsăritul soarelui și se termina nopatea târziu când totul era în ordine în gospodărie. Rufele se spălau de mână cu leșie iar pita se cocea în casă de două ori pe săptămână. Carnea se mânca o dată pe săptămână iar gătitul începea cu scosul crumpilor din pământ. Căldură era în casă dacă aveai lemne destule și despicate. Apa se încălzea pe plită după ce făceai focul. Iar munca nu era să stai într-un singur loc ci să faci tot ce era nevoie la animale și la câmp.

Odată cu ușurarea muncilor casnice, spunea ea, a apărut și vorba asta cu ”nu se merită” care e de fapt boala tineretului din ziua de azi. Și nu doar că tinerii din ziua de azi nu prea mai fac nimic, dar se și plâng mereu că nu au bani.

Pentru ea se merită ca la 70 de ani să se trezească pe la șase jumătate, să meargă 3 km pe jos până în vie, sa culeagă strugurii, să îi care pe lângă bicicletă și să meargă cu autostopul la oraș se îî vândă. Sigur că se merită, altfel ce să facă? Să aștepte moartea într-un vârf de pat?

În timp ce o ascultam îmi aminteam că mi-a trecut și mie prin minte – se merită să încerc să trăiesc doar la țară când aș putea să lucrez într-un birou și să îmi fac cumpărăturile la Profi? Și m-a pufnit râsul, amintindu-mi câte am făcut în ultima săptămână la Stanciova și cât de bucuroasă am fost. Sigur că se merită, altfel ce să fac? Să văd cum îmi curge viața pe timeline-ul de pe Facebook?

 

PS: În loc de 5 lei de autostop am primit cinci ciorchini imenși de struguri. Și ce buni au fost!

Disclaimer: Punctele de vedere și opiniile exprimate aici îmi aparțin personal, nu implică pe nimeni altcineva, și îmi asum toată responsabilitatea pentru ele.

13 comentarii

  1. Mi-a facut mare placere sa citesc articolul tau, chiar daca traiesc intr-un oras mare si-mi fac cumparaturile de la Auchan. Sigur ca merita sa traiesti asa cum iti doresti. Si cred ca viata voastra e una foarte frumoasa. Bafta multa in continuare. Te pup!

  2. bine-nteles ca merita!!! doar ca trebuie sa te dedici…ceea ce se si vede la doamna batrana care vindea struguri in piata la Timisoara. curios eu am intalnit chiar ieri cealalta fata a monedei care se plangea (de data asta un domn) ca ce ‘fraier’ a fost ca nu se duse in spania sa …faca acolo via ca acolo se plateste, si ca intorcanduse isi putea face o casa care sa ‘se invarta dupa soare’. daca crezi ca merita Va merita cu varf si indesat , daca nu crezi ca merita nu va ajunge toate rezerva bancii nationale pt a/ti schimba perspectiva!

  3. Pt amicii de la Stanciova. Cum ati trecut de seceta? Debutez si eu în ale gradinii la mine, în Bretania franceza. Ca niciodata a fost foarte cald si m-au salvat: recuperatorul de apa de ploaie si compostorul. Aveti asa ceva pe acolo?

    • Buna, Breizhali!

      De seceta inca n-am trecut, afara sunt inca 34 de grade – la ora 18, si e canicula de-o saptamana. Luni se anunta putintica ploaie, dar nu cred sa ajute mult.

      Iar recuperatorul de apa de ploaie ajuta daca ploua, altfel n-ai ce sa recuperezi ;)

      Noi avem un butoi, stiu ca si Teo are unul mare. Cu siguranta e foarte util, ar fi fain sa putem folosi toata apa de pe acoperisuri, probabil ca urmeaza.
      Noi mai folosim si o parte din apa de spalat vase si cea in care spalam legumele-fructele, dar numai in sensul ca merg pana afara cu vasul si-l arunc la rosia de langa casa.

      Cand spui compostor la ce te referi?

      Eu ud o data la 2-3 zile in gradina, apa se evapora mai greu datorita mulciului. As putea sa ud si mai des, plantele s-ar bucura, dar nu vreau sa le rasfat.

      Recolta bogata iti dorim, ca acum e vremea :)

  4. FERICE DE TINE!Aceste amintiri ne vor bantui toata viata noastra,ce frumos era o data si ce urat este in prezent.BUCURATE DE VIATA CAT MAI TRAIESTI!

  5. Nu se merita sa faci nimic, cel putin dupa parerea multora din ziua de azi. Daca ar face ceva nu ar mai avea timp sa se planga, sa se uite la telenovele, sa vorbeasca la telefon ore in sir … Dupa mine atata timp cat ceea ce faci iti aduce satisfactii, si nu neaparat materiale, merita. Fericrea de a face ce-ti doresti merita din plin. Din pacate multi nici macar nu stiu ce-si doresc sau pur si simplu nu-si doresc nimic, si mai mult nu doresc sa faca nimic.

  6. Ioan Savu- Timișoara
    Mă bucur totdeauna când văd, aud, sau citesc despre oameni care-și asumă propria viață. Viața noastră e bună sau rea, grea sau ușoară, funcție de modul în care ne raportăm noi la ea și, din nefericire, cum ne raportăm noi la Viețile Aparente ale Celorlalți ! Spun aparente, pentru că noi nu cunoaștem prețul real, plătit de fiecare din cei ce au mai mult ca noi, orice ar fi asta – o nevastă mai blondă sau mai bunetă ca a noastră, o afacere ce pare înfloritoare, mașini, case, concedii extravagante, amante mai multe, sau orice. Totul depinde de asumare, de așteptări și mai ales, de PROPRIA NOASTRĂ SCALĂ DE VALORI, sădită în mintea noastră și-n sufletul nostru ! A fi fericit sau nefericit, nu depinde, în mod normal, de cauze exterioare nouă. Depinde numai de noi înșine, cum ne receptăm noi propria viață. Dacă noi vrem să fie frumoasă, e frumoasă, dacă vrem să fie plină de bucurii, e plină de bucurii. Pare că nu-i așa, dar așa e ! Totu-i relativ. Poate că unii din cei ce citesc aceste rânduri, au fost vreo dată, flămânzi tare și însetați, dar din diferite motive, nu numai că n-au avut acces la bucate și băuturi selecte, dar n-au avut acces la nici unele. Și-au trebuit să mai facă eforturi, atunci când credeau că nu mai au resurse de energie și voință. Și au răzbit totuși. Și ce gustoasă a fost apoi o simplă bucată de pâine, și niște apă obișnuită… Și bucuria revederii celor dragi, mângăierea lor, se poate compara cu ceva ? După cum vedeți, totul e relativ, soluția fiind în noi înșine ! Sau foarte aproape de sufletul nostru. Dacă nu-i așa, dacă nu reușim să apreciem și să ne bucurăm de cele ce ne sunt la îndemână, atunci suntem tare proști, și vom suferi mult și de multe ori. Totdeauna vor fi alții care au ce nu avem noi. DACĂ SUNTEM ÎNTR-O TÂNJIRE CONTINUĂ DUPĂ CE NU AVEM, pe bună dreptate, vom suferi. Mult, depinde numai de noi cât ! În privința lui ” dacă se merită ”, evident că se merită. dacă aia e soluția la îndemână, pentru care eu controlez cea mai mare parte din resurse, se merită ! Acea Binecuvântată femeie, avea: via, hărnicia, priceperea, timpul, voința de a-și trăi viața, ÎMPLINITĂ CU CE ARE, a ales să-și Trăiască VIAȚA ! Alternativa ar fi fost, să-și plângă de milă că nu are bani ca alții, nici mașină, nici aia, nici aia, nici aia… Și ar fi fost nefericită. Ea, cu înțelepciune, a înțeles să-și trăiască viața, bucurându-se de ea, așa cum era, cu bune, cu încercări, cu de toate, punând în valoare și fructificând tot ce avea la îndemână. A înțeles că AIA ERA VIAȚA ! Sunt mulți nefericiți, în jurul nostru, ce-și fac viața un chin, tânjind după ” pasărea de pe gardul altuia ”. Se merită ?

    • Tineretul din ziua de azi ,nu mai lucra nimic deoarece parintii le-au creat toate posibilitatile- financiare si materiale nedandu -le nici o responsabilitate.Banii se fac mai usor altfel(afaceri)si atunci agricultura va ramane o vesnica Cenusareasa,de unde traim toti.

  7. traim vremurile de pe urma in care se observa inmultirea faradelegii (crime, violuri, prostitutie, gay marriage etc) si aparitia apostaziei (lipsa de credinta, ateismul, religiile asiatice) profetite in Biblie si nu degeaba ziceau preotii calugari ca cea mai buna metoda de a rezista tentatiilor, ispitelor, mizeriilor si de a ne pastra credinta adevarata in Dumnezeu si Isus este aceea de a ne reintoarce la modul de viata traditional. Pace.

  8. Femeia tanara care intreba nu a inteles un lucru: criteriul dupa care cea in varsta a ales sa faca asa si nu altfel, adica asa cum „se merita” azi! Femeia in varsta nu a avut de fapt de ales si nici nu ar fi fost nevoie sa aiba de ales. Sa traiesti asa cum simti si nu asa cum „trebuie, ca sa-ti fie bine si comod”. E bine si comod daca e dupa sufletul meu; altfel, n-are rost. De 10 ani, de cand ne-am casatorit, soacra-mea intreaba mereu indignata si aproape disperata de ce ne-a trebuit noua casa si curte? Noi cand ne mai odihnim? Si mai ales de un an de zile de cand sta cu fii-miu. Iar acum, cand a aflat ca va mai fi un suflet in familia asta, ne-a urat sa fim sanatosi „orice avem de gand sa facem cu el”… am ramas muta si cu buza de jos tremurand a plans. Minunat, ce sa zic! Dupa care mi-a zis ca ea a facut 2 ca asa era atunci: te maritai -> trebuia sa faci copii. Dar noi avem de ales acum! Si m-am intrebat atunci unde s-a pierdut credinta ei catolica in Dumnezeu, cea cu care defileaza intotdeauna. Sau si asta e ceva ce „a trebuit” sa-si insuseasca?! Sa ma ierte acest univers si echilibrul care ne tine, dar … de abia astept sa raman acasa si sa gonesc dusmanu’ si spionu’ din caminu’-mi!
    Felicitari voua si va urmaresc in continuare ca tare-mi trebuiti la inima – unjeti bine! :)

Lasă un răspuns

