Ne distrăm cu fungi

Eperimentez cu brânzeturi mucegăite. Am mâncat și n-am pățit nimic.

La fel și cu bureții de prun din livadă, care nu eram 100% siguri că sunt bureți de prun (Entoloma clypeatum). Exemplarul din imagine nu-i unul tipic, dar vi-l arăt oricum:


Însă cel mai mult și mai mult mă voi bucura când o să dau peste mititelele astea:

Și la rubrica Știați că:

  • Ciupercile nu sunt nici plante, nici animale, dar sunt mai apropiate de animale decât de plante.
  • Ciupercile care pe care le vezi și uneori le mănânci sunt doar organele de reproducere ale organismului. Acesta se întinde pe mari suprafețe pe sub pământ și poate trăi sute de ani. Partea subterană a organismului se numește miceliu și arată ca niște mici firișoare.
  • Unele specii de ciuperci se hrănesc prin micoriză, trăind în simbioză cu rădăcinile unor copaci, și interconectându-i între ei, ca în Avatar.

Disclaimer: Punctele de vedere și opiniile exprimate aici îmi aparțin personal, nu implică pe nimeni altcineva, și îmi asum toată responsabilitatea pentru ele.

27 de comentarii

  1. Țin să completez elipticul articol scris de Gab: Brânza cu mucegai e super-gustoasă și are mucegai pentru că am vrut noi să se facă mucegai pe ea. A fost tăiată cubulețe, pusă la compactat și scurs și-apoi lăsată să mucegăiască. Și e super-gustoasă. French-style :)

    Iar ciupercile de prun parcă i-au vorbit lui Gab. Era ferm convins că sunt bune de mâncat, și după documentare a rezultat că are dreptate. Cu riscul să par nebună, cred că e posibil ca ciupercile să ne transmită dacă sunt bune sau nu pentru noi. Totuși, NU ÎNCERCAȚI AȘA CEVA ACASĂ! Noi suntem un pic inconștienți, sau iraționali, sau cum vreți să ziceți. Am avut un noroc chior :)

    • Daca ciupercile comunica intr-adevar cu oamenii, inseamna ca unora le-au facut glume macabre. Lasati ciupercile sa fie nebune, noi oamenii ar trebui sa ne bazam in cazul asta cel putin doar pe cunostinte temeinice si nu pe chestii paranormale.

  2. He he! :) Doar ce vazusem acest video pe Ted despre ciuperci: http://www.ted.com/talks/lang/en/paul_stamets_on_6_ways_mushrooms_can_save_the_world.html
    Si mie mi se par niste organisme minunate.
    De curand am citit despre ciuperci si in cartea lui Sep Holzer si am aflat cat de usor este sa cresti ciuperci in fan sau pe trunchiuri de copac. Nu stiu insa de unde se poate face rost de micelii, probabil ca se pot comanda de pe vreundeva de pe net.
    Visez sa am si eu un colt de gradina in curand unde sa pot experimenta. Mult succes in continuare cu fungii!

  3. Gab, te rog da-ne mai multe detalii despre branza…cum ati facut-o etc ? E din lapte de capra ?
    Cei mai intalniti copaci ” micorizati” sunt alunul sau alunul. Ciupercile lor sunt…trufele, cele mai valoroase din lume, dar ele pot fi si cultivate ;)
    Andreea, miceliu de ciuperci se gaseste pe la gradinile comerciale ( care-ti trimit cataloage acasa ) dar si la unele pepiniere ( de ex. la Simeria )

    • Iulian, brânza-i din lapte de vacă, procedeul de obținere este exact cum l-a descris Irina în comentariul de mai sus, iar mucegaiurile sunt aleatoare, din camera noastră de la stradă :)

  4. Bine de stiut. Sper ca la anul sa am si eu unde ma juca cu ciupercile. Pana atunci ma bucur sa aflu de oameni care se indeletnicesc cu astfel de lucruri.

  5. Ah, am uitat. Din cartea lui Sepp: el foloseste trunchiuri (taiate) de copaci cu frunze cazatoare (fag, stejar, plop, salcie, arin, mesteacan etc.) pe care a reusit sa le „micorizeze” (mersi de termen Iulian :)) cu tot felul de ciuperci misto gen Shii-take, Enokitake (Flammulina velutipes), Pleurotus, Kukirage (Wood-ear fungus, Auricula auricularia) si asa mai departe. El explica ca amenajarea unor astfel de trunchiuri cu ciuperic nu necesita mare efort sau cunostinte, ci numai un trunchi de copac sanatos si micelii bune, sanatoase si ele. Trunchiurile ar arata ceva de genul asta: http://www.hbwev.emenue.net/media/Bereiche/pilzzucht/Pilze2gr.jpg

    • Da, se practica si pe la noi cultura oe busteni, in special de pleurotus pentru ca miceliu pentru speciile mai exotice gasesti greu in RO sau foarte scump. Cel mai usor gasesti de pleurotus sau champignon.

    • Micoriza inseamna simbioza dintre ciuperca si copacul sau planta langa care creste. Asta se concretizeaza prin schimb de subsatante intre radacina si si miceliu. Majoritatea ciupercilor de padure care cresc pe sol sau sub – trufele, creaza micorize. Unele sunt foarte selective si nu cresc decat langa un anume copac, altele pot creste langa diferiti copaci. Pe de alta parte, ciupercile care cresc pe pomi, sunt sau parazite si vor ucide pomul in cativa ani – ghebele, pastavii de nuc, iasca, sau descompun copaci care au murit cum sunt pleurotusii, flamulina sau shiitake. Astea se chema saprotrofe.
      Cele mai frecvente specii de ciuperci cultivate sunt cele saprotrofe sau saprofite cum sunt champignoanele. Cele care formeaza micorize sunt aproape imposibil de cultivat si chiar daca au fost unele reusite, nu se pot reproduce la scara larga. Deci termenul nu e micorizare ci insamantare.

      • Da, am gresit…cand vorbeam de micorizare ma gandeam doar la trufe :) pentru ca am fost de curand la o conferinta a carei tema era infiintarea unei culturi trufiere, adica cu aluni micorizati cu „spori” ( e corect ? ) de trufe negre / albe / de vara /de iarna si cate mai sunt.
        Intr-adevar ciupercile ” normale ” se insamanteaza ;)

  6. Am mancat ciuperci de mica. Ciuperci de padure galbiori, manatarci, iutari. Ciuperci de cultura Pleurotus, champinioane. Uneori mi-a fost rau de ele. Dupa ce am comunicat cu oameni care mananca des ciuperci si mi-au explicat ca nu se poate sa sa im- fie rau ca sunt usor digestibile nu ma mai simt rau cand le mananc. Dar citind la voi ca ciupercile sunt organisme vii care traiesc in simbioza si comunica poate ca in fazele in care nu eram prea conectata cu ceilalti nu imi faceau bine.

    Reteta mea preferata acum sunt ciupercile mari si rotunde, champinioane brune coapte intregi pe gratarul cu capac pentru aragaz sau in vas de lut la cuptor cu arome tip garam masala si sofran indian si sos de soia, se fac cam in 15-20 de minute. Si fiica mea le adora pentru ca le vede intregi.

  7. Andreea, termenul micorizare nu e folosit corect, procedura respectiva se numeste inoculare sau insamantare. Micoriza e simbioza dintre unele ciuperci si radacinile plantelor langa care cresc si cu care fac schimb de substante. Asa sunt majoritatea ciupercilor de padure care cresc pe sol sau sub ( trufele ), si entolomele lui Gab. Ciupercile care micorizeaza sunt aproape imposibil de cultivat si chiar daca au fost unele reusite, nu se pot reproduce la scara mai mare. Ciupercile care se cultiva sunt saprotrofe, adica se hranesc cu materiale organice in descompunere ( lemn, balegar ). Cele care cresc pe lemn pot fi parazite, ele instalandu-se pe copaci vii pe care ii omoara in cativa ani – iasca, ganoderma, pastravi de nuc, ghebe ) sau descompun copaci care au murit, sau buturugi – pleurotusi, shiitake, flamulina.

    • Un comentariu al cuiva educat, pesemne. Iti sunt recunoscator daca imi raspunzi si mie la urmatoarea treaba:

      Anul trecut salcia din fata casei (verde) a facut un soi de ciuperca uriasa la baza ei. Am rupt’o, iar a crescut, iar am rupt’o … de vreo 2-3 ori pana cand am tratat’o cu ceva si nu a mai iesit acea ciuperca.

      Anul acesta salcia, in varsta de 10 ani, s’a uscat dupa ce in martie inverzise timid iar eu am taiat bune parti din ea. Vreo 60 – 70% s’a taiat. Asa uscata, a facut anul acesta niste altfel (cred ca altfel) de ciuperci, de data asta mai multe si mai mici – http://i.imgur.com/gVyt9.jpg

      Mai este vreo sansa daca o tratez sa inverzeasca la anul sau o pot taia linistit pe toata ? Apoi, se poate ca aceasta ciuperca sa fi fost ajutata sa creasca pe salcia verde ori se mai intampla… asa, natural ?

      Multumesc

  8. Referitor la branza „cu ciupercute” , nu contest calitatea gustului, dar trebuie avut grija ca s-ar putea sa aiba si ceva aflatoxina. In general aflatoxina apare la arahide, cereale si alte alimente de genul acesta – prost conservate … dar poate fi prezenta si in produsele lactate.
    Nu vrea sa speriu pe nimeni,doar ridic un semn de „?”.
    Numai bine.

    • Ca orice omnivor care se respectă, mai întâi gust puțin și dacă totul e OK mănânc mai mult. În plus, am înțeles că un indicator relevant ar fi culoarea. Roșu sau roz e cam de rău iar culorile mai reci sunt de bine, cică.

      • Da, și eu cred că Google și Wiki știu mai multe despre astea. Eu i-am întrebat și mi-au zis că înainte să existe inocularea cu mucegaiuri nobile albe, oamenii lăsau brânzeturile în încăperi răcoroase. Acolo venea un mucegai oarecare nenobil (adică nu alb) și foarte gustos și coloniza brânzeturile. După toate astea, oamenii mâncau respectivele brânzeturi (ca și mine). Și – surpriză: nu pățeau nimic (ca și mine).

        Before fungi were understood, the colour of Camembert rind was a matter of chance, most commonly blue-grey, with brown spots. From the early 20th century onwards, the rind has been more commonly pure white, but it was not until the mid-1970s that pure white became standard.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Camembert#History

  9. Mii de scuze Simona, toate comentariile tale au intrat în spam, nu știu ce dracu’ l-a apucat pe WordPress. Pentru siturile pe care le am eu în grijă, revizuiesc în fiecare dimineață toate comentariile din spam. Dar din păcate blogul Stanciovei nu este unul dintre ele, am și eu o limită :)

    Am dat drumul la primul și la ultimul, restul sunt în așteptare. Să zici dacă vrei să șterg unul din astea două și/sau să dau drumul vreunuia din celelalte. Scuze din nou.

    Referitor la conținut: Da, una-i să trăiești în simbioză cu copacii, alta-i să parazitezi și alta-i să mănânci copaci morți.

  10. Vad ca acum am 2 comentarii cu aproape acelasi continut. Asta s-a intamplat din cauza ca am incercat sa postez de mai multe ori si n-am reusit. Scuze.

  11. >>Ciupercile care pe care le vezi și uneori le mănânci sunt doar organele de reproducere ale organismului

    oaaaii, de ce a trebuit sa zici asta :(

    Am aflat ca ouale sunt ovule si m’am oprit din mancat oua. Apoi ca mierea este de fapt bale de albine si am renuntat si la ea :(( Sper sa nu influentez pe altii :)

    Cat despre miceliul care uneste copacii.. imi aduce in minte un proverb – dragoste cu de’a sila nu merge. Se pare ca la plante da :)

    • kelogs, problema ta vine de la mansarda si ar trebui sa o controlezi pana nu te lasi de tot de mancat. Nu o sa mai mananci nici paine daca o sa afli ca faina e din endosperm de grau :)) Iar la fructe, de la majoritatea mananci ovarul plantei. Prea te legi de cuvinte. Las-o balta ca nu o sa ajungi bine.

      @ Gab: ai gasit Psylocibe pana la urma? Nu mai spune nimanui ca iti plac ;)) Sa nu dai de belele cu halucinogenele astea.

      • A, nu. Din cotră. Spun tuturor. Libertatea religiei, abolirea sclaviei, legalizarea homsexualității, nu au venit nicicare din cauză că toată lumea și-a ținut gura ca să nu aibă belele. Într-adevăr uneori unii mai aveau belele, dar tot mai puțin în ultima vreme. Există peste o sută de mii de oameni pe Facebook cărora le place experiența psihedelică, și am bănuiala că destul de puțini dintre ei sunt arși pe rug.

        De găsit nu am găsit, dar știu din surse sigure că trăiesc în România, pe pășuni, toamna când se mai răcește vremea sau chiar vara la munte.

  12. Salut :) A friendly piece of advice; poate stiti deja, poate nu, sau poate cineva care culege ciuperci nu si-a pus problema asta. Miceliul ala despre care se vb mai sus (pe care nu il intelegem inca in totalitate) ar trebui sa ramana neatins de interventia noastra. E viata acolo:)

    Q: What is the best way to pick the mushrooms?

    A: Do not pull out the mushrooms! You will be damaging the mycelium and endangering any further harvest. What you do is wash your hands first with soap and water and remove the clothespin from the top of the bag. Now place two fingers (your thumb and your index finger) at the base of the mushroom. Apply some pressure and gently turn your hand clockwise until the mushroom comes loose from the substrate. If the mushroom breaks off a little; so a bit will stay attached to the substrate you just leave it. It is too much entangled in the mycelium to be safely removed.
    Sau si mai usor, se taie piciorusul

    • Sau și mai ușor, se mușcă direct cu dinții :)

      Dar și dacă tragi ciuperca, nu știu dacă dăunează foarte mult micelului, că este foarte subțire și se rupe foarte ușor.

      Totuși, de obicei și mie îmi place să tai piciorul. Mi se pare mai curat, că-i fără pământ. Nici nu mai trebuie să le spăl.

Lasă un răspuns

