Rețeta săpunului cu cafea de la atelier

Așa cum am promis, revin cu rețeta săpunului ce l-am făcut la atelierul „de făcut săpun de casă” susținut la Stanciova în 19 iunie. Nu voi descrie cu foarte multe amănunte tot procedeul. Veți găsi la sfârșitul articolului un link spre un tutorial excelent.

Așadar, pentru săpunul de la workshop am folosit:

Ulei de cocos -240g
Untură – 320g
Ulei de orez – 160 g
Ulei de măsline pomace – 80 g
(cantitate totală uleiuri: 800 g)
Sodă caustică (NaOH) – 114 g
Apă distilată – 304 g

Nu-i prăjitură, e calupul de săpun după ce l-am scos din caserolă.
Și așa arăta imediat după ce l-am tăiat. Acum e și mai închisă la culoare partea cu cafea.

Am procedat după cum urmează:

Am încălzit uleiurile până s-au topit uleiurile solide (cel de cocos și untura). În timpul ăsta am dizolvat soda în apă. Atenție! Mereu se pune soda în apă, nu invers! Apoi le-am lăsat să se răcească până au ajuns amândouă pe la 40 grade celsius (testat cu degetul în ulei, cu degetul pe borcanul de sodă. Trebuie să fie un pic mai cald decât temperatura corpului).

Am turnat amestecul de apă cu sodă peste uleiuri și am amestecat, la început cu o lingură, apoi cu blenderul, până când a ajuns la consistența unei budinci. Apoi am turnat jumătate în caserola pe care o pregătisem, iar în cealaltă jumătate am pus câteva lingurițe din cafeaua lui Teo (ideea lui Luci!), am mai amestecat cu blenderul până la omogenizare, apoi am turnat ușor peste cealaltă parte a săpunului care deja era în caserolă. N-am pus uleiuri esențiale pentru că le-am uitat acasă, dar acum, la o săptămână și o zi de la facerea lui miroase fain, a …prăjitură cu cafea.

Săpunul l-am scos din caserolă a 2-a zi: s-a întărit foarte fain, de-abia am reușit să-l tai, dar mai trebuie să stea ‘la uscat’ timp de 3 săptămâni (sau 2, că a trecut deja o săptămână). Oricum, cu cât stă mai mult, cu atât e mai bun.

Acum câteva informații utile, pentru cine vrea să se apuce de săpunărit:

Calculatorul de sodă pe care îl folosesc și îl recomand:
http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

Aici e tutorialul de care ziceam, tutorial după care am învățat și eu să fac săpun. Citiți-l cu atenție, e plin de resurse și …apucați-vă de făcut săpun!

Later edit (3 decembrie 2012): Dacă însă nu îndrăzniți să vă faceți propriul săpun, puteți să ne susțineți luând săpun de la noi. Săpun de la Irina.

27 de comentarii

  1. Salut, Irina!
    Am si eu gasca de prieteni care vor sa invete cum sa faca sapun de casa si m-am pricopsit eu cu sarcina de a organiza toata treaba ;)). Deja am gasit un loc de unde pot cumpara soda caustica.. uleiurile le-ai luat de la vreo farmacie naturista cumva?
    Foarte utile linkurile! As aprecia alte sfaturi / idei daca mai ai! Crezi ca ar trebui sa incerc mai intai sa fac o cantitate mai mica, ca sa vad care-i treaba?

  2. Sunteti grozavi,dragilor! Mi-ar place tare mult sa pot veni intr-o buna zi la voi la Stanciova,dar anul acesta am fost deja in vacanta,deci,ramane,poate,pentru anul viitor… Pana atunci, voi urmari,desigur,pe net activitatile voastre si voi incerca sa fac si eu acest minunat sapun,cu conditia sa pot gasi ingredientele necesare! Cu multe multumiri pentru reteta si la buna vedere!

    • Salut, Sakura! Da, am început să folosesc marginile rămase după tăiere, că în rest l-am cam dat tot! E fain, tare, spumant și deși nu i-am pus nici un ulei esențial miroase bine.

      L-am refăcut acum câteva zile, dar am modificat un pic rețeta. i-am pus și uleiuri mai scumpe și ulei esențial de portocală și de scorțișoară… miroase a marțipan!

    • Salut!

      Eu folosesc calculatorul pentru grasimi, soda si apa de aici:

      http://www.soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

      Poti sa experimentezi cu diverse tipuri de grasimi, diferite cantitati, si calculatorul iti spune cata apa si cata soda ai nevoie. Este si o formula matematica pentru a determina asta, dar sincer nu o stiu. Era sa raman corigenta la mate, asa ca nu risc sa ma apuc sa calculez singura.

      Succes!

  3. Nu pricep cum de ti a iesit atat de alb la culoarea? e oare de la grasimile folosite sau? si vad ca zici ca in total ai avut 800 gr de ulei, dar sapunurile par multe. Eu vreau s aincerc in we sa fac si nu stiu cat gramajde ulei trebuie sa am ca sa mi iasa o forma-cutie de lapte. Imi poti spune te rog ca s ama pot orienta la gramaj. Iti multumesc.

    • Da, sapunul e alb de la grasimile folosite. Unde-am adaugat cafeaua s-a facut maro (chiar si mai maro decat in poza, cu timpul)

      Daca e prima data cand faci, e foarte bine sa incepi cu o cantitate mica.
      Pentru a umple o cutie de lapte de un litru, ai putea folosi 500g (atentie, grame, nu mililitri) de grasimi, la care se adauga aprox. 190 g de apa si aprox 70 g de soda. Cantitatea de soda si de apa difera in functie de tipul de grasimi folosite.

      Succes iti doresc!

  4. Irina, mai am o intrebare: ai folosit borcan pentru a dizolva soda cu apa sau? ca mi e frica sa nu plesneasca borcanul, ti s a intamplat asa ceva? iti multumesc pt sfat.

    • Da, borcan de sticla, pe care de obicei il pun intr-un alt vas cu apa rece, pentru ca intr-adevar se poate incinge tare. Acum, cand afara-s grade cu minus, nu mai pun in nici un alt vas. A, ai grija sa faci operatiunea intr-un spatiu deschis, sau foarte, foarte bine aerisit, caci in momentul in care amesteci soda in apa se degaja gaze foarte toxice. Daca poti, ia-ti ceva masca, sau pune-ti un fular peste nas si gura, si fereste-ti ochii. Poate fi iritant.

      Nu am patit niciodata sa se sparga borcanul. odata mi s-a parut ca s-a fisurat, dar am avut noroc si nu s-a intamplat. Data urmatoare am luat alt borcan.

  5. Irina, as vrea sa te intreb daca stii in ce proportie se foloseste oxid de zinc la spaunuri?. as vrea s afac unul alb si am inteles ca oxid asta ar albi, ai experienta in folosirea lui? iti multumesc

    • Natalia, eu oxidul de zinc l-am folosit mai mult pentru proprietățile antibacteriene în săpunul
      ăsta
      (singurul în care l-am pus). Sigur ajută și el la albire, dar din câte știu, dioxidul de titan e mai degrabă folosit pentru albirea săpunului. (caută Titanium dioxide soap pe google și găsești rețete)

      La oxidul de zinc eu cred că am pus cam 1 linguriță la cam1000 g de uleiuri, dar… nici nu erau uleiuri foarte colorate (floarea soarelui, ricin, orez, cocos, unturi de cacao, shea- toate dau un săpun alb, chiar și cel de măsline dacă nu e prea ‘virgin’.), nici nu era scopul meu major să-l albesc.

  6. arata f frumos sapunul tau creat special pt prietena ta:). iti multumesc pt sfat Irina. De fapt eu am pus oxid de zinc f putin(o lingurita la 1kg uleiuri ) dar la un sapun cu lapte, poate de asta nu am vazut nici un fel de albire. O sa mai incerc.Despre celalalt(dioxid de titan) parca am citit ceva dar credeam ca nu e chiar atat de bun pt piele.Craciun fericit si un an plin de impliniri, bucurii si lucruri naturale :). Pupici

  7. Draga Irina
    Eu lociesc in Franta si doresc foarte mult sa reusesc sapunul dupa reteta ta .Problema este ca nu gasesc soda de acelasi tip si vroiam sa stiu daca lessive de soude sub forma de cristale poate inlocui soda clasica ? Multumesc pt rasuns si felicitari pentru reusita sapunului .;

    • Bună, Marie. După o căutare scurtă pe google am văzut că lessive de soude e chiar hidroxid de sodiu, nici mai mult nici mai puțin decât soda caustică necesară săpunăritului. Distracție plăcută cu săpunul!

Lasă un răspuns

