De prin grădină

Se pare că tot în retrospectivă ajung să scriu, nu prea merge cu transmisiunile „live” de la Stanciova. Dar dacă nu scriem nu înseamnă baș că stăm degeaba. (deși este și asta posibil)

De Paște și după am lipsit câteva zile. Vreo 5-6, în total. Când ne-am întors era să nu recunoaștem locul… totul era luxuriant, începând cu iarba care ajunsese și de-un metru până la plăntuțele noastre din spirală- de nerecunoscut: cam de vreo trei ori mai mari decât le lăsasem! Dar cu iarba de lângă aproape că nu se mai vedea spirala, iar pământul…cam uscat, că nu mai plouase demult. Așa că am luat foarfeca de tuns vița (că seceră încă n-aveam) și-am început să tundem iarba, pe care-am aranjat-o frumos printre plăntuțele noastre. Mulcirese numește.

Înainte
După
Interludiu permaculturistic: În mediul natural nu există goluri, așadar acolo unde desțelenim, unde scoatem iarba ca să facem loc plantelor cultivate de noi lăsăm pământul gol, dezechilibrat și vulnerabil. Apa se evaporă imediat, micro- și macroorganismele care fac pământul fertil sunt și ele puse în pericol iar buruienile (ierburile alea care zicem noi că sunt nefolositoare) colonizează imediat petecul de pământ dezgolit. În agricultura tradițională se lucrează din greu pentru a împiedica asta: plivire, ierbicizare, tot ce vrei. Suntem setați clutural să ne luptăm cu natura, în loc să colaborăm cu ea, că doară suntem parte din ea… Așadar, în loc de a munci la dezgolit pământul și de a munci din nou când lumea vie își urmează cursul și încearcă să umple golurile, se pot folosi metode care evită golurile: Un strat de trifoi alb, care rămâne mic, e estetic, ține umezeala, rămâne mic și lasă loc plantelor noastre să crească și crește suficient de repede pentru a umple golul, și astfel alte buruieni nu se mai înghesuie să colonizeze locul. În plus, fixează azotul în pământ :) Dacă nu vrem trifoi, putem umple golul cu paie, ziare, saci de rafie, iarbă tăiată (fără semințe), compost, orice material biodegradabil. Ei, s-au scris multe despre asta, nu intru în mai multe detalii, mai ales că nu-s expertă.

Am rărit din ridichi, am mâncat din ceapă și din usturoi, chiar și din salata pe care am rărit-o ieri. Chiar și în partea unde am pus biluțe cu semințe și unde-am crezut că nu va ieși nimic e o abundență de plăntuțe, din ce în ce mai mari, de fapt.

Așa… Cum ziceam, am tuns iarba cu foarfeca de viță. Și nu m-am putut opri, am mai făcut câteva cărări înspre alte locuri cultivate din grădină, pe care le-am înconjurat cu iarba tăiată, ca să se știe că e ceva acolo. Asta pentru că am pus chestii doar din loc în loc, unde mi s-a părut mai nimerit. Oricum, recomand o seceră pentru treaba asta. Seceră pe care o avem, acum. Chiar și coasă ne-am luat, dar lipsește inelul de coasă. În curând, însă, ne vom lua la revedere de la iarba cea mare…

Între timp cartofii din sac cresc aprig, la fel și fasolea și sfecla roșie, dar azi dimineață m-am necăjit tare rău: răsadurile de roșii și alte plăntuțe au cam înghețat azi noapte și nu știu dacă-și mai revin. Se pare că a fost mai frig decât s-a anunțat pe net…

Bun. Atât pentru azi. Merg să mai plantez niște plante aromatice, că-i prea faină vremea de stat în casă!

P.S.: Da, era un pic murdară lentila obiectivului când am făcut pozele :)

4 comentarii

  1. Foarte frumos la voi acolo! Munca va mentine tineri, plini de viata si voiosi :))
    Ai dreptate cu pamantul ne luptăm cu el, în loc să colaborăm cu el.
    Ce pofta mi-ai facut de salataaaa….

  2. Din pacate si rosiile mele din rasadnita au inghetat si nu cred ca-si mai revin :( asa ca rosiile pe care am promis ca le dau nu mai sunt disponibile, da lasa ca poagte obtinem unele de la Recas ca acolo n-a inghetat azi-noapte.

Lasă un răspuns

