Hugelkultur- lemne îngropate și sol fertil

Am început săptămâna în forță, pare-se. De multă vreme – mai exact de când am aflat de Hugelkultur aveam în plan să folosim lemnele putrezite din curte la așa ceva.

Pe scurt, ideea e că se acoperă lemnele putrede cu sol, obținându-se astfel un strat înălțat care, pe măsură ce lemnele putrezesc, devine din ce în ce mai fertil, plin de microorganisme și aerat  (și mai scade în înălțime). În plus, în timp ce lemnele se descompun se degajă căldură, și plantelor le place căldura. E ca și un copac căzut în pădure. Pe el se formează mușchi, cad frunzele și se formează sol și apoi, în acel pământ fertil încep să crească plăntuțele, într-un sistem propice pentru viață și diversitate. Hugelkulur ăsta doar grăbește procesul.

Pe lung, eu am săpat ca să îngrop lemnele (cam 15-20 cm adâncime), pentru că n-am de unde să aduc prea mult pământ bun, așa că m-am gândit că e mai bine îl folosesc pe cel care e deja acolo. Mi-am dat seama (și) cu ocazia asta că e dureros să sapi într-un loc unde plantele trăiesc deja bine-mersi, chiar dacă plantele alea sunt doar iarbă, urzici și alte ‘buruieni’. Am rănit suprafața pământului, am stricat sisteme complexe de rădăcini și am deranjat râme, furnici și alte larve și insecte. Cam asta-i treaba cu săpatul, iar în agricultura tradițională se face asta pe suprafețe foarte mari. Eu m-am consolat cu gândul că sap doar pe vreo doi metri pătrați și că acolo, în pământul care va deveni mai bogat, vor fi alte plante, la fel de diverse și sper că la fel de sănătoase, diferența fiind vor fi plante comestibile.

După ce-am săpat, Gab și prietenul lui, Ivan, au adus lemnele putrede, pe care le-am înșirat-aranjat prin groapă, și-apoi le-am acoperit cu pământul pe care-l scosesem în prealabil.

Era prin preajmă și jumătate de anvelopă mare, precum se vede și în poza de mai sus. Anvelopa asta tăiată deja cine știe când m-am gândit s-o transform într-un mini-mini iaz. Oricât de mic, va atrage cu siguranță niște animăluțe care se vor înfrupta din alte insecte dăunătoare culturilor noastre.

Nu am pus folie de plastic, așa că nu va deveni ca în poza din josul paginii de aici, decât dacă poate ne răzgândim. Momentan doar cauciucul e umplut cu apă. Aș vrea să pun niște năsturel pe-acolo, dar asta deja e altă poveste.

În timpul ăsta, băieții au plantat niște cartofi în sac, operațiune care și ea era demult pe listă.

Revenind la movila noastră: după ce-am acoperit lemnele cu pământ, am udat bine totul și am acoperit (mulcit) cu ziare, udate și ele bine. un strat și jumătate. Probabil că nu-i deajuns ca să nu mai răzbească iarba de dedesupt, dar n-am avut suficiente ziare și nici chef n-am mai avut. Am pus totuși niște fasole care se va cățăra pe gard.

Am mai aruncat niște frunze de urzici și iarbă tăiată, iar mâine sau poimâine probabil că vom acoperi totul cu un strat de pământ mai afânat (ideal ar fi fost niște compost), în care vom sădi ceva…. încă nu știm ce.

Asta dacă nu cumva am răcit, după cum îmi pare. Hapciu și vă salut!

4 comentarii

  1. Marius, iazul nostru e in faza de proiect, inca. Adica ne mai gandim cum sa-l facem.

    Da, se cloceste apa, se mai evapora, se mai schimba. E ca apa dintr-o balta. Plouă, se umple, sta, se cloceste, se evapora. In timpul asta insa se formeaza microorganisme, vin broscute, isi pun ouale, vin si tantarii, broastele ii manca, manca si alte insecte, si tot asa. Nouă nu ne place apa statuta, dar lor le place. Iar in timp ce se evapora, microclimatul umed care se creaza face bine plantelor cultivate-sau nu- in jurul baltii.

    Cu siguranta daca facem un iaz ca lumea vom pune si poze. Momentan avem un cauciuc care scapa apa, asa ca il vom inlocui cu frate-su. La un moment dat :)

Lasă un răspuns

