Ridichi și alte noutăți

Buun, revenim pe micile voastre ecrane cu ce-am mai făcut pe-aici, pe la Stanciova.

Să-ncepem cu lucruri mai murdare.

Săptămâna trecută am terminat separatorul pentru WC, la un moment dat poate reușesc să scriu ‘tutorialul’ despre cum se face. Între timp îl folosim cu succes și vă invităm și pe voi să faceți asta (adică să veniți în vizită).

Am făcut niște seedballs pentru restul spiralei pe care încă nu-o însămânțasem. Voiam să văd cum funcționează, la modul oarecum ‘controlat’, în sensul că văd în fiecare zi ce se întâmplă. Cam încep să miște semințele de ridichi, mazărea e umflată, dar am senzația că sunt totuși prea lutoase biluțele, parcă le îngreunează germinarea. Vom vedea. Oricum arată simpatic în spirală, parcă ar fi o canapea.

Așa… Am pictat oglinda din cameră, să fie mai colorat.

Avem acum pompă de apă, așa că totul decurge mult mai ușor la scosul apei, pentru noi și pentru grădină.

La Timișoara am intrat în posesia semințelor de la Banca de Gene de la Suceava. La inventar am văzut că unele chestii pe care le-am cerut nu le-am primit, am primit în schimb niște gogoșari pe care nu i-am cerut, iar în rest, în afară de gulii, am primit ce am cerut-ca specie, dar nu ca și loc de proveniență/cod. Am primit chiar și ardei din Ungaria. Dar las’ că-i bun, că ungurii se pricep la ardei.

Semințele astea, împreună cu altele, am început să le sădim ieri, după ce alaltăieri am început să săpăm parcela primită în grădina vecinilor noștri. Am văzut la Florin că va aplica metoda Square Foot Gardening, și ne-am gândit să încercăm și noi, mai ales că se potrivește cu ideea de companion planting. Așadar am făcut câteva pătrate de 1,20m/1,20 m, împărțite cu ață în 4, și vizual în 16 pătrate de 30/30 cm (16 square feet). Ar fi vrut Gab niște straturi binare, cu latura de 128 cm, dar nu s-a putut. În straturile astea am pus plante care merg bine unele cu altele: roșii cu busuioc, cu crăițe, morcov (pe lângă care am plantat și niște in), ardei, vinete,  ceapă, apoi în alt pătrat am pus păstârnac cu mazăre, ardei, ridichi, salată, sfeclă roșie și urmează spanac și fasole oloagă. Și tot așa.

Două locuri în care am început să săpăm cu hârlețul le-am cam umplut de bulgări de pământ neafânat, așa că așteptăm să mai plouă odată ca să-l săpăm. Probabil vom pune răsaduri acolo. Înafară de morcovi și ceapă și poate niște sfeclă, din care vom mai pune în straturi convenționale (pe cât mă ține), vom mai pune ardei, roșii și vinete din răsaduri și trei „cuiburi” de câte „trei surori”, adică porumb+fasole+dovlecei.  Numa să ne mai hotărâm să mergem la săpat…. Oricum, toooot am în plan să scriu și eu un articol despre plantele companion. Până una alta puteți citi despre asta aici, aici și puteți studia tabelul ăsta și articolul ăsta.

Inspirată de mazărea din grădina Cristinei care crește vertiginos, am mai pus și eu pe lângă casă… cred că-s un pic obsedată. Am pus mazăre peste tot.

Tot din grădina Cristinei, mai exact din răsadniță, am primit primele ridichi „producție autohtonă’. Mânie vor deveni salată, cu măcriș cu tot. Ridichi ies și la noi, mai încetuț, în câmp deschis: și în spirală, pe lângă ceapă și guliuțe, și în oala în care am pus (și sper să iasă) fărfălăi-condurul doamnei-nasturtium.

În rest, ne-am mai uitat în jur de plante perene și comestibile. Prin livadă am văzut ceva ce seamănă a ștevie, dar nu sunt sigură și cum până acum am văzut-o doar în oală, mă mai documentez. Azi am descoperit măcriș în vârful dealului, și niște frunze de frăguțe – să le dea d-zeu sănătatce. Și ceva ce pare a fi sfeclă ‘de frunze’ sau ‘sălbatică’, dar și asta trebe documentată. (apropo, știți cumva dacă planta asta e totuna cu asta?) În rest, nelipsitele urzicuțe.

Weekendul ăsta se anunță și el plin de activități la Stanciova, cu mâncare la ceaun și plimbări pe biciclete. Mai povestim pe parcurs.
Până atunci, mai niște poze.

9 comentarii

  1. Planta de care intrebi e din familia macrisului si cred ca e macrisul calului, denumirea latina este rumex obtusifolius, uita-te pe wikipedia la rumex in engleza e broad -leaved dock. Cealalta e din familia sfeclei. Eu mai folosesc la salate cate-o frunzuta frageda. Dar nu e bine sa abuzezi ca are acid oxalic, ca si macrisul. Si apropo de WC, noi am fi ales o solutie mai simpla, cea a lui Joseph Jenkins. Uitati-va la http://www.humanurehandbook.com/
    Daca vreti avem cartea data jos de pe torrente.

  2. Simona, referitor la WC, stim de cartea respectiva, cred ca o are Teo. In principiu ce-avem noi e acelasi lucru, doar ca separam urina de treburile solide :) Folosim asa mai putin rumegus si ducem mai rar galeata mare. Plus ca mi se pare ca miroase mai putin decat daca ar fi impreuna. In gramada de compost tot la gramada ajunge. WC-ul (exteriorul) l-am primit, probabil ca la un moment dat ne vom face noi o cutie de lemn, ca-i mai stabila. Ce am facut noi e separatorul de urina, e facut din hartie de ziar plus aracet, vopsit la exterior si dat cu lac ca sa-l impermeabilizam- asta ca alternativa la un separator cumparat care-i destul de scump si nu se gaseste la noi.

    Multzam pentru info cu planta :) Acuma are frunzele deja prea mari, nu mai sunt fragede si au devenit un pic amare. Cand erau mai mici le-am gustat si aveau un gust destul de placut.

  3. salut, acum am dat peste blogul tau, e foarte interesant! o sa te urmaresc, daca e ok :) am vrut si eu sa comand seminte de la banca de gene de la suceava dar pana la urma n-am facut-o, dar vad ca ai comandat tu asa ca o sa astept recolta de toamna (la tine pe blog) sa vad ce-a iesit si cum :) mi-a placut faza cu 128 cm ca sa fie rotund :)) tare ))

  4. Octavia, ma bucur ca-ti place blogul nostru. Mentionez ca e blogul locuitorilor Stanciovei, mai multa lume scrie aici, doar ca noi scriem mai des :)

    In mod ciudat, semintele de la suceava, cel putin cele de rosii, ardei, busuioc n-au prea iesit (sau au iesit si apoi au murit, dupa putin timp). Nu stiu daca din cauza mea, a vremii sau a semintelor. Oricum, mai vedem.

    • Multumim frumos, Mimi, si de aprecieri si de oferta! Anul asta cred ca am cam pus ce era de pus, dar la anul, daca mai e valabil (si sper sa ai recolta si deci si seminte), te vom contacta cu siguranta pentru asta :)

  5. Cu mare placere! Eu am luat hotararea de a aduna in acest an mai multe seminte (pana acum adunam numai pt. mine), inclusiv de plante din flora spontana, special ca sa am sa dau si la altii – doar cu trimisul trebuie sa gasesc o alta metoda, caci cu posta a fost si f. scump si nici nu au ajuns in Ro absolut toate semintele trimise de mine (in celelalte tari in care am trimis au ajuns toate fara exceptie), totusi, numai cateva s-au pierdut pe drum…

  6. ziua buna. mare mare rugaminte ! am mare nevoie de macris – rumex acetosa(toata planta, cu radacina cu tot) pt. un tratament naturist pt. cancer mamar. am vazut ca dvs. cunoasteti aceasta planta si o culegeti de prin paduri. va rog ajutati-ma. id-ul meu de mail este giuliamrd (yahoo). mii de multumiri si astept un semn pe mail. cele bune. o poza cu planta: http://www.fungoceva.it/erbe_ceb/rumex.htm

Lasă un răspuns

